Зарубіжна література (рівень стандарту). Підручник. 11 клас. Кадоб’янська Н. М.

Розділ 8. Сучасна література в юнацькому читанні

Сучасна література не лише розробляє багато актуальних тем і проблем, а й відкриває розмаїття жанрових різновидів, пропонує радикальний перегляд авторських та читацьких стратегій.

Сьогоднішня література, як і література ХХ століття, здебільшого зосередила свою увагу на новаторстві та експерименті. Мозаїчність, фрагментарність, композиційна деструкція, монтажність сюжету, екранність уяви, які запанували в літературі кінця ХХ — початку ХХ століття, стали свідченням докорінних змін не лише в літературному процесі, а й передусім у сприйнятті читачів.

Сучасна література розрахована на вибраних читачів-співучасників/ співучасниць, читачів-супутників/супутниць. Інакше кажучи, читач отримав почесне запрошення на свято великої творчої гри, у якій він може взяти активну участь.

8.1 Україна. Крим. Таїр Халілов (нар. 1940 р.). «До останнього подиху»

Таїр Халілов — кримський татарин, народився 6 вересня 1940 року в селі Карабай (нині Відродження) Старо-Кримського району Кримської АРСР.

Пережив депортацію кримських татар з історичної батьківщини. Осиротівши на чужині, потрапив до дитячого будинку.

Закінчив середню школу російською мовою. Відслужив у армії і вступив до Ташкентського сільськогосподарського інституту. У 1969 році, закінчивши інститут і відпрацювавши два роки в садвинрадгоспі Ташкентської області, з дипломом за фахом «учений-агроном, плодоовочівник-виноградар» у 1971 році приїхав до Криму. Однак кримському татарину було непросто влаштуватися на роботу, тому він знову і знову залишав рідний Крим.

На батьківщину Таїр Халілов остаточно повернувся у травні 1990 року. Є членом Спілки письменників України.

Таїр Халілов, як і інші сучасні кримськотатарські письменники, усвідомлює свою відповідальність за збереження національної самоідентифі- кації, замислюється над розвитком художнього мислення свого народу, дбає про розвиток рідної мови, культури, літератури, мистецтва. Митець добре розуміє, що народ, позбавлений зв’язку із пращурами, може втратити історичну національну пам’ять, а відтак і ґрунт під ногами.

Вагомий документ геноциду кримських татар — повість Таїра Халілова «Забрана Батьківщина». Повість Таїра Халілова «До останнього подиху» увійшла до збірки «Самотній пілігрим» разом із творами інших кримськотатарських письменників.

У повісті «До останнього подиху» художньо відтворено останній день життя старого чоловіка, прикутого до ліжка. І поки він намагається дістатися до дверей, щоб відчинити тому, хто дзвонить у його квартиру, то втрачає свідомість, то знову приходить до тями. Перед ним у пам’яті постає все його життя: дитинство на березі моря, перше кохання, війна, депортація, життя в Узбекистані, зрада приятеля, радянська каторга, звільнення, робота в геологічній експедиції, випадкова зустріч із жінкою, яку полюбив у юності, одруження, народження сина, смерть дружини, старість. Є в повісті Талілова діалог героя-дитини із самим собою вже дорослим. Є і болісне з’ясування вигаданої радянською ідеологією і накинутої всьому народу кримських татар національної вини, що закінчилося в 1944 році їхньою депортацією із Криму та організованим заселенням у їхні будинки людей інших національностей.

1. Обґрунтуйте, які події вплинули на формування світогляду Таїра Халілова.

2. Поділіться своїми враженнями від оповідання «До останнього подиху».

3. Прокоментуйте історію життя, боротьби та любові героя оповідання «До останнього подиху».

4. Проаналізуйте віддзеркалення у творі трагічної долі кримськотатарського народу.

5. Сформулюйте «кодекс гідності» героїв твору.

1. Об’єднайтеся в пари і складіть інформаційне гроно «Риси постмодернізму в оповіданні Таїра Халілова «До останнього подиху».

2. Об’єднайтеся у групи і підготуйтеся до дебатів на тему «Чому зв’язок зі своїм народом важливий для сучасної людини?».