Зарубіжна література (рівень стандарту). Підручник. 11 клас. О. О. Ісаєва

До вивчення оповідання «ПОДОРОЖНІЙ, КОЛИ ТИ ПРИЙДЕШ У СПА...»2

Читачеві ХХІ століття

Важливу роль у розумінні оповідання Белля відіграють коментарі. Вони допомагають уважному читачеві осягти художню глибину твору. Пригадаймо деякі з них. Як саме вони вплинули на ваше сприймання прочитаного?

«Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...» — це початок вірша давньогрецького поета Сімоніда Кеоського, в якому прославлено загиблих під Фермопілами спартанців («Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту, повідай там, що ти бачив. Тут ми всі полягли, бо так звелів нам закон»). Фермопіли — гірський прохід, який поєднує Північ і Південь Греції. Напис увіковічнює бій, який відбувся біля Фермопіл у 480 році до н. е. в добу греко-персидських воєн. Загін спартанців чисельністю 300 осіб на чолі з царем Леонідом мужньо загинув у нерівному бою.

Фейєрбахова «Медея» — мається на увазі один із головних творів німецького художника Ансельма Фейєрбаха (1829-1880), створений, як і багато його робіт, за античним сюжетом. Медея — персонаж з грецької міфології, цариця- чарівниця. Як мати, Медея заради власних інтересів вбила своїх дітей. Подібно до неї своїх громадян прирекли на смерть і Гітлер та його прибічники, керуючись суто власними інтересами.

«...надряпати на банані “Хай живе Того"» — з кінця ХІХ століття Того стало колонією Німеччини, пізніше опинилося під управлінням Франції. Напис має підтекст — закликає до повторної колонізації Того Німеччиною.

1 Переклад Євген// Горевої.

2 Текст оповідання ви можете прочитати в електронній хрестоматії, що розміщена на сайті УОВЦ «Оріон».

ЧИТАЄМО, РОЗМІРКОВУЄМО, ОБГОВОРЮЄМО...

1Поділіться вашим враженням від прочитаного. Які думки й почуття викликав у вас цей твір?

2Простежте за текстом, як головний герой поступово розглядає свою гімназію. Які деталі привертають його увагу?

3Чому достатньо довго ніщо не підказувало юнакові, що він перебуває в рідній школі?

4Коли вперше озвалося його серце? Виразно прочитайте цей епізод.

5Як оповідання пов’язано з історичним фактом загибелі спартанських воїнів під Фермопілами?

6Порівняйте фашистську систему виховання зі спартанською. Які виховні принципи фашистів викриває автор?

7Як ви думаєте, чому ідеологи «коричневої чуми» виховували юне покоління саме на прикладі спартанців? Чого, на ваш погляд, вони прагнули цим досягти?

8Від імені кого ведеться оповідь у творі?

9Поміркуйте, чому автор уникає конкретизації у зображенні головного героя, зокрема не називає його ім’я, докладно не описує зовнішність.

10. Яку роль в оповіданні відіграють спогади героя про його мирне життя (про в’язку бананів, картину Фейєрбаха, молоко, хрест, від якого залишився слід над дверима, й інші реалії та предмети)?

11. Простежте, за допомогою яких художніх засобів зображено картину війни.

12. Чи відчувається у творі, як сам автор ставиться до політики Гітлера? Аргументуйте свою відповідь текстом.

13. Визначте сюжетні елементи оповідання.

14. Розгляньте обкладинку до німецького видання збірки оповідань Белля, розміщену на с. 131. Що, на ваш погляд, хотів увиразнити художник?

До таємниць мистецтва слова

ПОНЯТТЯ ПРО ПІДТЕКСТ

Аналізуючи художній твір, літературознавці часто вживають термін «підтекст». Його назва сама говорить про себе: підтекст — це те, що міститься під текстом, тобто прихований зміст висловленого. Свого часу сучасник Генріха Белля, американський письменник Ернест Гемінґвей, зустріч із яким у вас попереду, розробив художній прийом, названий «принципом айсберга». Саме з айсбергом він порівнював зміст художнього твору. Верхня частина, яка височіє над океаном, — це те, що прямо висловлено в тексті. Але в майстерному літературному творі завжди є те, що потрібно шукати між слів, на що автор лише натякає окремими фразами, деталями, символами й поворотами сюжету. Уважний читач за допомогою таких натяків розшифровує прихований зміст висловленого. Саме цей матеріал твору й нагадує ту значно більшу частину айсберга, яка схована під водою і зачаровує своєю таємничістю. Тому,

аналізуючи художній твір, варто пригадати слова видатної російської поетеси Марини Цвєтаєвої: «А що є читання — як не розгадування, вилучення таємного, що залишилось за рядками, за межами слів? ».

1. Продовжте речення: «Підтекст — це ...».

2. Прокоментуйте слова М. Цвєтаєвої про підтекст і репродукцію картини польського художника Павла Кучинського «Айсберг».

Павел Кучинський. Айсберг

ПРО ОСОБЛИВОСТІ РАННІХ ОПОВІДАНЬ ГЕНРІХА БЕЛЛЯ

Генріха Белля визнано майстром короткого оповідання. Як і А.Чехов, він писав про так звану «маленьку», звичайну людину. У чому ж полягають секрети майстерності німецького письменника? Українська дослідниця Кіра Шахова відзначала, що його мова спокійна, майже тиха, жодної екзальтації1 чи пафосу, жодних жахливих або екзотично яскравих картин чи образів. Ця манера викладу настільки сильно впливає на читача, що художній твір немов оживає в його душі.

Г. Белль вибирає для своїх оповідань нескладні, але сильні за своїм впливом на читача сюжети. Хоча його короткі історії не насичені подіями, часто позбавлені інтриги, але вони наповнені глибоким змістом.

До особливих прийомів Г. Белля належить і вибір кількох предметів, які розповідають читачеві цілі історії. Пригадаймо речі шкільної гімназії, які впали в очі важко пораненому безіменному герою оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»: портрети, бюсти, картини; відбиток хреста як нагадування про школу святого Хоми; дошка, на якій залишилась незакінчена фраза. Усе це оповідає читачеві про життя персонажа ще до зустрічі з ним, про атмосферу, з якої він пішов на фронт. Замислимося про обірвану цитату, яка дала назву оповіданню. У ній недописаним залишилося слово «Спарта». Воно нагадує нам про мужніх спартанців, які захищали батьківщину і всі до останнього бійця полягли в бою. Певно, вчитель на уроці говорив про любов до батьківщини, обов’язок патріота, мужність, самопожертву тощо. Усе високі шляхетні слова! Потім хтось перервав урок, і всі гімназисти просто зі шкільної лави потрапили в кривавий бій. Про це автор нам нічого не говорить. Ми це розуміємо так, як можемо уявити собі, якими методами і на яких віршах виховували хлопців, очима важко пораненого дивлячись на ті предмети, які стоять і висять у шкільному приміщенні. Так народжується підтекст оповідання, який і веде читача за межі написаного автором.

1 Екзальтація — надмірне захоплення чимось, збудження під впливом чого-небудь.

До майстерних рішень письменника відносять і неочікувані завершення його текстів. Так, читаючи «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...», ми бачимо перед очима пораненого хлопця, але й не здогадуємося про характер поранення. Про це не знає і сам юний солдат. І тільки наприкінці оповідання відкривається завіса над страшною картиною, яка ятрить нашу уяву, нашу свідомість.

Художні особливості ранніх оповідань Генріха Белля:

√ нескладні, але сальні за своїм впливом на читача сюжети, присвячені долі «маленької людини»;

√ спокійна, майже тиха, непафосна мова;

√ вибір кількох предметів, які розповідають цілі історії:

√ неочікивані завершення текстів.

В оповіданнях Белля втілилися теми, важливі для його творчості: розв’язана Гітлером війна та її довготривалі наслідки. Хоча письменник зовсім не підтримував політику фюрера, він завжди відчував свою провину як учасник війни на боці фашизму, яку розглядав як частку загальної провини свого народу. Про побачене і пережите на фронті Белль пише мало. Письменника цікавлять насамперед не якісь епізоди боїв, фронтового життя, він пильно вдивляється в те, як війна відбивається в долі людей; що чинять і почувають люди на війні; що стається з ними в повоєнний час.

За книгою Кіри Шахової «П’ять німецьких лауреатів Нобелівської премії з літератури»

ЗІ СКАРБНИЦІ ЛІТЕРАТУРНО-КРИТИЧНОЇ ДУМКИ

Абсурдність доль речей — це абсурдність соціальних відносин. Герої Белля відчувають її навіть тоді, коли життя ще існує для них як Велике Невідоме.

Василь Стус, український поет, перекладач, громадський діяч

Його оповідання — це або миттєві ескізи, що не мають ані справжнього початку, ані справжнього кінця, об’єднані однаковим настроєм або ж нічим, крім примх пам’яті, не обмеженим поєднанням сучасного з минулим. І водночас вони дуже чітко організовані авторською ідеєю, що ніколи не лежить на поверхні.

Дмитро Затонський, український літературознавець

...Оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш до Спа...» є беллівським шедевром, одним із найгостріших антивоєнних творів світової літератури нашого часу взагалі.

Кіра Шахова, українська літературознавиця

УКРАЇНСЬКІ СТЕЖИНИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Події деяких творів Белля відбуваються на території України. Наприклад, головний герой повісті «Потяг точно за розкладом» опиняється у Львові, а у своїх спогадах раз-у-раз повертається до Криму, Одеси, Миколаєва, Нікополя.

Однією з яскравих сторінок життя Белля є його діяльність, пов’язана із захистом політичних в’язнів і дисидентів1. З особливою повагою він ставився до українського поета і правозахисника Василя Стуса, навіть свого часу виступив на його захист. Цікаво, що В. Стус присвятив Беллю статтю під промовистою назвою — «Очима гуманіста».

Підсумовуємо вивчене

1Поясніть сенс назви прочитаного оповідання.

2Підсумуйте, за допомогою яких художніх засобів письменник зобразив жахіття війни.

3Підготуйте повідомлення на одну з тем: «Підтекст в оповіданні Г. Белля “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...”»; «Відображення творчої манери Г. Белля в прочитаному оповіданні»; «Образ школи як художня модель нацистської Німеччини».

4Чи можна стверджувати, що це оповідання є автобіографічним? Аргументуйте відповідь.

5Чи згодні ви з тим, що провідним мотивом оповідання є «мертві та решта»? Які ще мотиви відчутні в цьому творі?

1 Дисидент — людина-інакодумець, не згодна з панівною ідеологією.

6Поясніть, яке значення для розуміння оповідання мають коментарі.

7Прокоментуйте висловлювання, наведені в рубриці «Зі скарбниці літературно-критичної думки».

8Чи згодні ви з тим, що для українців актуальність цього оповідання з часів його створення значно зросла?

9Напишіть есе на одну з тем: «Мій погляд на оповідання Белля крізь призму сучасних реалій України»; «Війна в дзеркалі оповідання Г. Белля»; «Мої думки і почуття, навіяні оповіданням».

10. Розгляньте підсумковий плакат1 до теми й розшифруйте закладену в ньому символіку. Про що розповідають наведені зображення, цифри та слова?

1 У підсумковому плакаті використано репродукцію картини Ансельма Фейербаха «Медея», фото бюстів Зевса із Отріколі (римська копія з грецького оригіналу ІV ст. до н.е., Рим, Музей Піо-Клементіно), Гая Юлія Цезаря (перша половина І ст. до н.е., музей Ватикана, Рим).